Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērniem un jauniešiem. Sākot ar 2018. gada septembri, tās ietvaros ikvienam mūsu valsts skolēnam tiks nodrošināta iespēja izzināt un klātienē pieredzēt Latvijas kultūras un dabas vērtības, iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas un uzņēmējdarbības veiksmes stāstus.
Inicatīva „Latvijas skolas soma” veidota kā kompleksa, starpdisciplināra programma, kas apvieno resursus, lai stiprinātu jaunās paaudzes nacionālo identitāti, pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti, attīstītu kultūras izpratnes un izpausmes kompetenci, paaugstinātu izglītības kvalitāti, kā arī mazinātu sociālo nevienlīdzību.
1.a klase projekta Latvijas Skolas soma ietvaros 3.oktobrī kinoteātrī K Suns apmeklēja teātra izrādi “Noslēpumu sala”. Skolēnu atsauksmes par izrādi: “Patika visa izrāde”, “patika pirāts, bet mazliet viņš apnika”, “visas atbildes uz uzdotajiem jautājumiem bija zināmas…”, ”izrāde bija jautra”.
1.b klase projekta Latvijas Skolas soma ietvaros 3.oktobrī kinoteātrī K Suns apmeklēja teātra izrādi “Noslēpumu sala”.
2.a klase 2020.gada 22. janvārī apmeklēja 1991.gada Barikāžu muzeja ekspozīciju un piedalījās interaktīvā pasākumā Doma laukumā.
2. a klase arī paguva projekta ietvaros apmeklēt Latvijas Ugunsdzēsības muzeju Rīgā, kura ekspozīcija iepazīstināja ar ugunsdzēsības vēsturi no 19. gadsimta vidus līdz mūsdienām. Muzeja speciāliste aizraujoši iepazīstināja bērnus ar muzeja ekspozīciju. Drošības stunda bērni noskatījās, bet secinājam, ka muzejs noteikti var organizēt interesantākas drošības nodarbības.
2. a klase apmeklēj arī Latvijas dzelzceļa vēstures muzeju, kurā apskatāma ekspozīcija, kas veltīts dzelzceļa vēsturei un tā attīstībai Latvijā. Muzejs ir uzņēmuma “Latvijas dzelzceļš” struktūrvienība. Muzejā apskatāma plašākā platsliežu ritekļu kolekcija Baltijā.
2019./2020. m.g. 1.semestrī 3.a klase apmeklēja teātra izrādi “Noslēpumu sala”. Izrādes finansējums tika izmantots no Skolas somas projekta. Bērniem izrāde patika, spilgtākās atziņas par izrādi: “Izrāde bija smieklīga, jo viens no varoņiem otra varoņa vārdu neizrunāja pareizi” vai “Teātra izrāde deva man iedvesmu – nekad nepadoties! Jo skolā nemācies bez iemesla!” vai “Man izrāde patika, ka mums uzdeva jautājumus par Latviju, bet nepatika, ka jautājumi bija ļoti viegli.” Kopumā bērnu noskaņojums bija ļoti pozitīvs. Daudzi teica, ka gribot redzēt izrādes turpinājumu!
4.a klase 20.novembrī projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja izzinošu ekskursiju Melngalvju namā un vēroja 5D kino. Skolēnu komentāri par redzēto : ” Ļoti interesnti, ka ekskursijas laikā mums bija iespēja iepazīt citus vēsturiskus laikus Latvijā”, “5 D kino laikā lidoju virs Rīgas un uzzināju daudz interesanta”, “Patika, ka kino laikā mani apšļakstīja ūdens un virsū lidoja īsti ziepju burbuļi”, “Es pirms tam nezināju, kas ir Melngalvji. Tagad zinu, tie bija meistaru mācekļi, kas nēsāja melnas cepurītes”, ” Man vislabāk patika lielā zāļe, kur bija skaisti griestu gleznojumi. Gleznas pie sienām gan bija jocīgas. Tur bija uzzīmēti cilvēki smieklīgās drēbēs”, “Man patika sēdēt zālē pie lielā galda un domāt, kādus likumus es varētu izdot valstī”.
20. novembrī 4. b klase apmeklēja Melngalvju namu. Tur bērni apskatīja svētku zāles, izzināja Melngalvju brālības pagātni 14.gadsimta pagrabos un aplūkoja Baltijas lielāko privāto sudraba kolekciju Vēsturiskajos kabinetos. Skolēniem ļoti patika Melngalvju biedra monētas kalšana. Cilāt smago āmuru nemaz nebija tik viegli.
5.a klase 2019. gada 11. novembrī projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros Dirty Deal Teatro apmeklēja izrādi “Lidojošie šķīvīši”, papildinot zināšanas dabaszinībās, domājot par vienmēr aktuālo, vai kaut kur vēl ir dzīvība? Skolēni izrādi vēroja ar interesi, iesaistījās darbībā, bieži smējās un reizēm baidījās, bet visumā- interesanti!
5. b klase 26. novembrī projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja izzinošu ekskursiju Melngalvju namā un vēroja 5D kino. Viena stunda gida pavadībā pa Melngalvju namu ar monētas kalšanu pagrabos, sudraba kolekcijas un svinību zāles apskate pagāja nemanot. Uzzinājām jaunu informāciju, iepazināmies ar Mekngalju namu vēsturi, redzējām kāds izskatās Melngalvju nams, varējām iejusties tirgotāju lomā un doties pastaigā pa viduslaiku pagrabiem. Pēc aizraujošās ekskursijas mēs devāmies uz 5D kino – putna lidojums virs Rīgas. Putna lidojumā pabijām dažādās Rīgas vietās, piemēram, Rīgas pilī, Latvijas Nacionālajā operā, Latvijas Nacinālajā mākslas muzejā, lidojām arī pa Alberta ielu un redzējām Rīgas arhitektūru, lidojām gar Brīvības pieminekli un Rīgas Doma baznīcas tornī bijām. Pēc 5D kino noskatīšanās tiešām palika sajūta, ka esam tur visur pabijuši, kā realitātē un visu savām acīm redzējuši.
9.oktobrī 6. a klase devās literārā pastaigā ” Billes Rīga” Grīziņkalna apkaimē. Izstaigājām, apskatot senās fotogrāfijas, lasot, klausoties literāros fragmentus no Billes bērnības. meklējām filmā redzētās vietas. Paldies jaukajai gidei no rakstniecības muzeja! Atgriezeniskā saite literatūras stundās pie tēmas par Billi.
Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros 8.oktobrī 6. b klases skolēni devās literārajā pastaigā “Billes Rīga”.
7.a un 7.b klase „Skolas somas” piedāvājuma klāstā izvēlējās noskatīties divas filmas, kas saturiski bija diametrāli pretējas un skolēnos raisīja dažādas emocijas. Filma „Jelgava ‘94” uzņemta pēc Jāņa Joņeva romāna ar tādu pašu nosaukumu. Pēc tās noskatīšanās skolēni dalījās savos pārdzīvojumos un pieredzē, salīdzināja jauniešu problēmas 80. gados un mūsdienās. Visi atzina, ka viņi dzīvo daudz krāsainākā pasaulē un viņiem nav par katru cenu jāiekrāso sava ikdiena, vien jāizdara pareizās izvēles. Taču ir palikušas problēmas, kas skarot arī viņus: bailes būt atraidītiem un izsmietiem, iederēties vienaudžu vidū, iejūtība un atbalsts no vecāku puses u.c. Savukāt teiksma par varonību un cilvēcību – „Dvēseļu putenis” – raisīja skolēnos pavisam citas pārdomas: ko man nozīmē Latvija un varonība; vai es spētu būt Artūra Vanaga vietā; kā tas ir – zaudēt mājas, ģimeni… un dzīvību. Pēc filmas noskatīšanās skolēni varēja uzdot jautājumus tās veidotājiem. Skolēni uzzināja, ka filmēšanās apstākļi patiesi bija skaudri, proti, filmēts tika arī mīnus 20 grādos, ka uz Artūra lomu bija pieteikušies vairāk nekā 1300 puišu, ka filmēšanas laikā neviens dzīvnieks necieta u. tml.
Skolēnu pārdomas pēc filmas noskatīšanās:
„Nebiju domājis, ka man iepatiksies filma par kariem, jo man tādas ne pārāk patīk, bet tagad saprotu, ka var būt patiesi aizkustinošas un dziļu pārdomu vērtas kara filmas!”
„Manuprāt, šī filma tapusi, lai mēs, jaunieši, zinātu, kāpēc svin 11. novembri un kas bija strēlnieki. Šāda veida filma dod ieskatu, kā latvieši cīnījās par savu valsti. Es pēc šīs filmas sapratu, kāda bija nozīme latviešu strēlniekiem un cik daudzi gāja bojā, aizstāvot mūsu valsti. Viņi bija VAROŅI.”
„Man ļoti patika Oto Brantevics. Viņš tik brīnišķīgi attēlojis savu lomu! Pat neticas, ka viņš ir puisis no skolas sola – tāpat kā mēs.”
„Pēc filmas noskatīšanās vēlos uzzināt vairāk par Latvijas vēsturi.”
„Gribu izlasīt A.Grīna grāmatu „Dvēseļu putenis”. Filma bija saviļņojoši sāpīga, skaudra. Bet man patika, ka bija arī smieklīgi brīži. Strēlnieki skarbajos apstākļos prata arī atrast prieku.”
„Man visvairāk lika pārdzīvot brīdis, ka strēlnieks lasīja mirušā karavīra mātes vēstuli…”
„Savukārt man pārņēma šausmas, kad Artūra māti un suni nošāva pagalmā, var teikt, dēla acu priekšā. Un vēl… Man pat tagad ausīs skan šie šāvieni… Kad vecais Vanags pirms mājas pamešanas nošauj kūtī lopiņus.”
„Man pamira sirds, kad pēc kaujas tēvs nesa smagi ievainoto dēlu uz rokām. Tad man šķita īsts dvēseļu putenis… Kaut gan tādi brīži bija neskaitāmi.”
„Esmu laimīga, ka neesmu piedzīvojusi karu. Bet filma ļoti patika. Teikšu, lai visa ģimene noskatās.”
8.a, 8.b, 9.a un 9.b klase projekta ietvaros apmeklēja folkloras kopas “Vilki” koncertu.
13. 02. pamatskolā “Rīdze ” viesojās Istabas teātris ar izrādi “Klusētāji”, 6.-9. klašu skolēni interesantā veidā tika sadalīti pa vairākām klašu telpām, kurās tika izspēlēts kādreiz skolā piedzīvots notikums no aktieru skatupunkta. Skatītājus aizrāva izrādes forma, meistarīgā aktierspēle, iespēja padomāt, kādas sekas dzīvē atstāj savu domu nepateikšana, viedokļa noklusēšana, cik ļoti tas var ietekmēt līdzcilvēku dzīves un likteņus. Izrāde skolēniem saistošā veidā lika domāt, salīdzināt, iejusties, vērtēt katra paša rīcību. Paldies par to!
28. februārī mūsu skolā ciemiņi – Dejas teātris ar izrādi “3D par telefoniem”, 5.-6. klašu skolēni varēja iepazīties ar tādu mākslas formu kā modernā deja, kas neiuerastā veridā atgādināja bērniem, kad lietot telefonus ir lietderīgi, kad tas tomēr būtu jānoliek malā. Izrāde notika klasē, skolēnus aizrāva mūzika, intersantais dejas stils, kustības, ar kuru palīdzību tika nodots vēstījums. Arī paši bērni iesaistījās izrādē un bija ļoti apmierināti.